Урок у 8
класі
Внутрішні
води України (5 год.)
Тема: «Водний баланс
і водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання»
Мета: повторити
та систематизувати знання учнів про внутрішні (поверхневі) води України;
сформувати знання про водний баланс і водні ресурси України; сприяти формуванню
вмінь та навичок аналізувати показники водних ресурсів та водного балансу
України; удосконалити вміння та навички роботи з картами атласу; виховувати
бережливе ставлення до води.
Тип
уроку: комбінований
Форма
урока: використання
прийомів і методів інтерактивного навчання
Оборудование: фотоапарат, фізична
карта України, п/к світу синектичні засоби (м’яч, різнокольорові смужки), підручники, атласи; базові поняття: водний баланс, водні ресурси, раціональне природокористування; питання
уроку; опорна схема водного балансу; Водний Кодекс України, додаткова
література, географічний словар та енциклопедія, ілюстрації, картосхеми річок,
мікрофон, CD-проігрувач, завдання і матеріал для
роботи в групах; збірка «Річка моя Мілова»
«Вода! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя!»
Антуан де Сент-Екзюпері
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (1-2 хв.)
Прийом «Бліцопитування»:
1.
Курс якої географії ми вивчаємо у 8
класі? (Фізична географія України)
2.
Що вивчає фізична географія України?
3.
Які джерела географічних знань ви
використовуєте при вивченні фізичної географії?
4.
У чому полягає практичне значення курсу
фізичної географії України?
ІІ. Актуалізація опорних знань і
вмінь учнів
Учитель:
Протягом декілька уроків ми знайомилися з внутрішніми водами України.
Пригадаємо, що називають…
Прийом «Географічний футбол»:
-
внутрішні води – це…
-
річка – це…
-
озеро – це…
-
болото – це…
-
штучні водойма – це…
-
підземні води – це…
Міні-конкурс
«Лови помилку!» (робота в групах: І р., ІІ р., ІІІ р.) –
із наданих картосхем, де допущені помилки в назвах географічної номенклатури,
ознаках властивостях тощо, що знаходяться на дошці, представники кожної групи
обирають по одній картосхемі, повертаються до своєї групи і за допомогою карт
атласу знаходять помилки і дають правильну відповідь.
Учитель:
Молодці, діти! Продовжуємо далі!
ІІІ. Мотивація навчальної та
пізнавальної діяльності учнів
Ми ознайомилися з географією внутрішніх вод України, їх гідрологічним
режимом та фізико-географічними особливостями.
Діти, подивіться на ф/к України, відкрийте відповідну карту в атласах – ми
бачимо з вами безліч річок, річкових систем, озер, боліт, водосховищ, каналів,
лиманів – що взагалі є водними ресурсами України. Співвідношення приходу і
витрат водних ресурсів є водним балансом.
Отже, сьогодні ми й поговоримо про забезпеченість водою українців,
з’ясуємо, як треба жити, щоб забезпечити себе й майбутні покоління найціннішим
мінералом Землі – водою, яка за свої особливі властивості занесена до «Книги
рекордів Гіннесса».
IV. Вивчення нового матеріалу: тема, мета, зв'язок з раніше вивченим
матеріалом
Питання уроку:
1.
Водний баланс
2.
Водні ресурси України
3.
Шляхи раціонального використання і
охорона водних ресурсів України.
Розповідь
вчителя, робота з аркушами опорних сигналів, робота учнів в зошитах та з
тематичними картами атласу.
1) Водний
баланс – це співвідношення приходу витрат води з урахуванням змін її
запасів за вибраний інтервал часу для певного об’єкту.
прихід води Структура водного балансу: витрати води
(складові
водного балансу)
І ІІ ІІІ
атмосферні опади поверхневі (внутрішні) води підземні води
(води
поверхневого стоку): (води
підземного стоку):
-? -?
-?
-?
-?
-?
-? -?
-?
Учитель учні карти атласу:
І – Пригадайте, які види
атмосферних опадів характерні для України?
Чи рівномірно
випадають опади на території України?
Назвіть регіони з найбільшою кількістю
опадів в Україні?
Назвіть регіони
з найменшою кількістю опадів в Україні?
ІІ – Назвіть складові
внутрішніх вод України та заповнимо схему
(учитель
– на дошці, учні – в зошитах).
ІІІ – Назвіть
складові підземних вод України та заповнимо схему.
(учитель – на дошці, учні
– в зошитах).
Висновок: Розподіл елементів водного балансу по території
України
неоднаковий.
Абсолютні величини водного балансу в Україні
зменшуються з
північно-західної на південно-східну територію
країни, що пов’язано зі зміною в цих
напрямах кліматичних
чинників:
температури, атмосферних опадів, випаровування.
Учитель прийом «робота
в творчих групах»
утворення 2-х
(використання додаткової літератури з
виставки) команд
(Д+Х):
Команда №1 («Дівчатка») 2) Водні
ресурси України.
Завдання: 1)
Використовуючи географічний словник, географічну енциклопедію України, текст
підручника та додатковий матеріал – дайте визначення поняття «водні ресурси».
2) За
допомогою додаткового матеріалу та тематичних карт атласу дайте характеристику
водних ресурсів України.
Команда №2 («Хлопці») 3) Шляхи
раціонального використання і охорона
водних ресурсів України
Завдання: 1)
Використовуючи географічний словник, географічну енциклопедію України, текст
підручника та додатковий матеріал – дайте визначення поняття «раціональне
природокористування».
2) За допомогою додаткового матеріалу складіть і проаналізуйте схему
«Шляхи раціонального використання водних ресурсів».
Робота класу з картами атласу
Учитель: Діти, використовуючи карти атласу с. …,
проаналізуйте діаграму «Використання водних ресурсів». Визначте галузі
господарства, які є найбільшими споживачами води в Україні.
Прийом синектики – утворення 3-х команд (вкл. муз. «Чистые пруды»)
Завдання команді «жовтих»:
Робота з документально-нормативним матеріалом
1) Використовуючи Водний Кодекс України, знайдіть і зачитайте Розділ, Главу
та Статті щодо охорони водних ресурсів України. (Р.IV, Г.20,
Ст.95-106).
2) Як на вашу думку, чи є необхідним покарання Законом за порушення статей щодо охорони водних ресурсів?
Завдання команді
«зелених»:
Прийом ситуативного моделювання
Уявіть ситуацію: Ви – керівник хімічного заводу. На території заводу
знаходиться озеро зі своєю флорою і фауною. У Вас є можливість використовувати
воду озера двома шляхами:
1)
забір води для водопостачання у галузі
виробництва та скидання її назад в озеро без очищення;
2)
забір води для водопостачання у галузі
виробництва з подальшим очищенням і скиданням її в озеро.
Який із варіантів Ви обираєте? Відповідь обґрунтуйте.
Завдання
команді «червоних»:
Прийом «Творча лабораторія»
За допомогою додаткового матеріалу (ватман, ілюстрації, маркери, клей)
складіть і презентуйте власну «Пам’ятку раціонального водокористувача»
Раціональне
використання водних ресурсів:
- приклади в
ілюстраціях
|
Нераціональне
використання водних ресурсів
-
приклади в ілюстраціях
|
Пам’ятка раціонального
водокористувача:
1……….......
2…………..
3……………
|
Учитель: Діти! Сьогодні ми результативно опрацювали тему нашого уроку. Я
думаю, що ми повинні сьогодні згадати про річку Мілову, яка бере початок у
нашому селищі, і також є складовою водного балансу України.
-
Хто може показати її на карті
Міловського району (стенд – блакитні зірочки на карті Міловського району,
Луганської області)?
-
Що ви можете сказати про екологічний
стан ріки Мілової?
-
На вашу думку, діти, які шляхи
розв’язання екологічної проблеми річки ви можете запропонувати?
Учитель: Молодці! Я бачу результат нашої з вами роботи у районному проекті
«Мій рідний край – Міловщина!», номінація: «Річки Міловщини», результат – це
краєзнавчо-творча збірка «Річка моя Мілова», до складу ввійшли опис історії
заселення річки, її географічна характеристика, вірші, твори-роздуми, план
спасіння річки, малюнки, фотографії тощо. Я хочу надати слово А. Базалєю, який
зачитає власний вірш, який ввійшов до збірки, вважаю, він буде сьогодні дуже
актуальним (вкл. муз. «Живи, родник!» )
V. Закріплення знань
Прийом «Мікрофон»:
-
Що нового ви для себе пізнали на уроці?
VІ. Підсумок уроку: заключне слово вчителя, коментарі оцінок
учнів.
VІІ. Домашнє завдання: §23 –
опрацювати, правила – вивчити напам’ять; творче завдання – скласти кросворд з
ключовим словосполученням «водні ресурси».
|