Середа, 22.01.2025, 07:48
Вітаю Вас Гість | RSS

Міловський ЗЗСО І-ІІІ ступенів

<
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 50
Статистика
Форма входу

Каталог файлів

Головна » Файли » На допомогу вчителю » Географія

Урок географії 8 клас «Водний баланс і водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання і охорони»
01.10.2012, 23:21


Урок у 8 класі

Внутрішні води України (5 год.)

Тема: «Водний баланс і водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання»

Мета: повторити та систематизувати знання учнів про внутрішні (поверхневі) води України; сформувати знання про водний баланс і водні ресурси України; сприяти формуванню вмінь та навичок аналізувати показники водних ресурсів та водного балансу України; удосконалити вміння та навички роботи з картами атласу; виховувати бережливе ставлення до води.

Тип уроку: комбінований

Форма урока: використання прийомів і методів інтерактивного навчання

Оборудование: фотоапарат, фізична карта України, п/к світу синектичні засоби (м’яч, різнокольорові смужки),  підручники, атласи; базові поняття: водний баланс, водні ресурси,  раціональне природокористування; питання уроку; опорна схема водного балансу; Водний Кодекс України, додаткова література, географічний словар та енциклопедія, ілюстрації, картосхеми річок, мікрофон, CD-проігрувач, завдання і матеріал для роботи в групах; збірка «Річка моя Мілова»

«Вода! Ти не просто необхідна для життя, ти і є саме життя!»

Антуан де Сент-Екзюпері

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (1-2 хв.)

Прийом «Бліцопитування»:

1.     Курс якої географії ми вивчаємо у 8 класі? (Фізична географія України)

2.     Що вивчає фізична географія України?

3.     Які джерела географічних знань ви використовуєте при вивченні фізичної географії?

4.     У чому полягає практичне значення курсу фізичної географії України?

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Учитель: Протягом декілька уроків ми знайомилися з внутрішніми водами України. Пригадаємо, що називають…

Прийом «Географічний футбол»:

-         внутрішні води – це…

-         річка – це…

-         озеро – це…

-         болото – це…

-         штучні водойма – це…

-         підземні води – це…

Міні-конкурс «Лови помилку!» (робота в групах: І р., ІІ р., ІІІ р.) – із наданих картосхем, де допущені помилки в назвах географічної номенклатури, ознаках властивостях тощо, що знаходяться на дошці, представники кожної групи обирають по одній картосхемі, повертаються до своєї групи і за допомогою карт атласу знаходять помилки і дають правильну відповідь.

Учитель: Молодці, діти! Продовжуємо далі!

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Ми ознайомилися з географією внутрішніх вод України, їх гідрологічним режимом та фізико-географічними особливостями.

Діти, подивіться на ф/к України, відкрийте відповідну карту в атласах – ми бачимо з вами безліч річок, річкових систем, озер, боліт, водосховищ, каналів, лиманів – що взагалі є водними ресурсами України. Співвідношення приходу і витрат водних ресурсів є водним балансом.

Отже, сьогодні ми й поговоримо про забезпеченість водою українців, з’ясуємо, як треба жити, щоб забезпечити себе й майбутні покоління найціннішим мінералом Землі – водою, яка за свої особливі властивості занесена до «Книги рекордів Гіннесса».

IV. Вивчення нового матеріалу: тема, мета, зв'язок з раніше вивченим матеріалом

Питання уроку:

1.     Водний баланс

2.     Водні ресурси України

3.     Шляхи раціонального використання і охорона водних ресурсів України.

Розповідь вчителя, робота з аркушами опорних сигналів, робота учнів в зошитах та з тематичними картами атласу.

1) Водний баланс – це співвідношення приходу витрат води з урахуванням змін її запасів за вибраний інтервал часу для певного об’єкту.

прихід води              Структура водного балансу:              витрати води

                                          (складові водного балансу)

 

              І                                                ІІ                                          ІІІ

атмосферні опади          поверхневі (внутрішні) води         підземні води

                                    (води поверхневого стоку):       (води підземного стоку):

-?                                         -?                                                  -?

-?                                         -?                                                  -?

-?                                         -?

                                            -?

Учитель              учні              карти атласу:

                І – Пригадайте, які види атмосферних опадів характерні для України?

                      Чи рівномірно випадають опади на території України?

                      Назвіть регіони з найбільшою кількістю опадів в Україні?

                      Назвіть регіони з найменшою кількістю опадів в Україні?

                ІІ – Назвіть складові внутрішніх вод України та заповнимо схему    

                                                                      (учитель – на дошці, учні – в зошитах).

                ІІІ – Назвіть складові підземних вод України та заповнимо схему.

                                                                      (учитель – на дошці, учні – в зошитах).

Висновок: Розподіл елементів водного балансу по території України 

                   неоднаковий. Абсолютні величини водного балансу в Україні  

                   зменшуються з північно-західної на південно-східну територію

                   країни, що пов’язано зі зміною в цих напрямах кліматичних

                    чинників: температури, атмосферних опадів, випаровування.

Учитель             прийом «робота в творчих групах»              утворення 2-х  

         (використання додаткової літератури з виставки)            команд (Д+Х):

Команда №1 («Дівчатка»)  2) Водні ресурси України.

Завдання: 1) Використовуючи географічний словник, географічну енциклопедію України, текст підручника та додатковий матеріал – дайте визначення поняття «водні ресурси».

                      2) За допомогою додаткового матеріалу та тематичних карт атласу дайте характеристику водних ресурсів України.

Команда №2 («Хлопці»)  3) Шляхи раціонального використання і охорона   

                                            водних ресурсів України

Завдання: 1) Використовуючи географічний словник, географічну енциклопедію України, текст підручника та додатковий матеріал – дайте визначення поняття «раціональне природокористування».

                      2) За допомогою додаткового матеріалу складіть і проаналізуйте схему «Шляхи раціонального використання водних ресурсів».

Робота класу з картами атласу

Учитель: Діти, використовуючи карти атласу с. …, проаналізуйте діаграму «Використання водних ресурсів». Визначте галузі господарства, які є найбільшими споживачами води в Україні.

Прийом синектики – утворення 3-х команд (вкл. муз. «Чистые пруды»)

Завдання команді «жовтих»:

Робота з документально-нормативним матеріалом

1) Використовуючи Водний Кодекс України, знайдіть і зачитайте Розділ, Главу та Статті щодо охорони водних ресурсів України. (Р.IV, Г.20, Ст.95-106).

2) Як на вашу думку, чи є необхідним покарання Законом за порушення  статей щодо охорони водних ресурсів?

Завдання команді «зелених»:

Прийом ситуативного моделювання

Уявіть ситуацію: Ви – керівник хімічного заводу. На території заводу знаходиться озеро зі своєю флорою і фауною. У Вас є можливість використовувати воду озера двома шляхами:

1)                     забір води для водопостачання у галузі виробництва та скидання її назад в озеро без очищення;

2)                     забір води для водопостачання у галузі виробництва з подальшим очищенням і скиданням її в озеро.

Який із варіантів Ви обираєте? Відповідь обґрунтуйте.

 Завдання команді «червоних»:

Прийом «Творча лабораторія»

За допомогою додаткового матеріалу (ватман, ілюстрації, маркери, клей) складіть і презентуйте власну «Пам’ятку раціонального водокористувача»

Раціональне використання водних ресурсів:

- приклади в ілюстраціях

Нераціональне використання водних ресурсів

-         приклади в ілюстраціях

Пам’ятка раціонального водокористувача:

1………....... 

2…………..

3……………

 

Учитель: Діти! Сьогодні ми результативно опрацювали тему нашого уроку. Я думаю, що ми повинні сьогодні згадати про річку Мілову, яка бере початок у нашому селищі, і також є складовою водного балансу України.

-         Хто може показати її на карті Міловського району (стенд – блакитні зірочки на карті Міловського району, Луганської області)?

-         Що ви можете сказати про екологічний стан ріки Мілової?

-         На вашу думку, діти, які шляхи розв’язання екологічної проблеми річки ви можете запропонувати?

Учитель: Молодці! Я бачу результат нашої з вами роботи у районному проекті «Мій рідний край – Міловщина!», номінація: «Річки Міловщини», результат – це краєзнавчо-творча збірка «Річка моя Мілова», до складу ввійшли опис історії заселення річки, її географічна характеристика, вірші, твори-роздуми, план спасіння річки, малюнки, фотографії тощо. Я хочу надати слово А. Базалєю, який зачитає власний вірш, який ввійшов до збірки, вважаю, він буде сьогодні дуже актуальним (вкл. муз. «Живи, родник!» )

V. Закріплення знань

Прийом  «Мікрофон»:

-         Що нового ви для себе пізнали на уроці?

VІ. Підсумок уроку: заключне слово вчителя, коментарі оцінок учнів.

VІІ. Домашнє завдання: §23 – опрацювати, правила – вивчити напам’ять; творче завдання – скласти кросворд з ключовим словосполученням «водні ресурси».

Категорія: Географія | Додав: Lexus
Переглядів: 4403 | Завантажень: 0 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Наша Адреса
Адреса школи: Україна, 92500, Луганська обл.,Старобільський р-н, селище міського типу Мілове, вул. Козацька, будинок 8 тел.: (06465) 2-12-02 (06465) 2-12-02 E-mail: мelzosh@meta.ua


Alena Matveenko © 2025
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz