Урок: Читання
Клас :
третій
Тема. Українська народна казка з
чарівним перетворенням «Кривенька качечка»
Матеріал до уроку: українська народна
казка «Кривенька качечка».
Мета: познайомити учнів з українською
народною казкою «Кривенька качечка»; вчити усвідомлювати основні ознаки чарівної казки та познайомити з особливістю
чарівної казки (співпадання назви казки і імені головного героя); формувати
вміння визначати і називати героя чарівної казки, складати його характеристику,
висловлювати свою оцінку щодо вчинків персонажів; вчити аналізувати казку,
роботи висновки про настрій героїв, співвідносити події з твору з подіями в
особистому житті; розвивати навички
читання вголос і мовчки, уміння усного мовлення учнів, висловлювати і доводити
свою думку, вислуховувати думку товариша; поповнювати словниковий запас учнів;
виховувати почуття доброти, співчуття, поваги до людей похилого віку.
Обладнання: сигнальні картки «а» - «б», мікрофон, аудіо казка «Кривенька качечка», презентація до уроку,
таблиці «Риси характеру», «Характеристика
героїні», магнітофон, ноутбук.
Хід уроку
Організаційний етап.
І.Мотивація
навчальної діяльності
Гра «Мікрофон»
- Прочитайте прислів’я. Як ви його розумієте?
На дошці (екрані) написане
прислів’я:
Казка вигадка, та в ній
щось повчальне зрозумій.
-
Мета нашого уроку, аналізуючи казку, зрозуміти її
повчальний зміст; вчитись працювати
дружно, слухати один одного.
П. Етап перевірки домашнього завдання
1.
Бесіда
-
Діти, яку українську народну казку читали на попередньому
уроці ? («Кирило Кожум’яка»)
-
До якого виду казок вона відноситься? (чарівна)
-
Згадаймо особливості казок і зокрема чарівних. В цьому
нам допоможе тест.
Тест
(Перевірка володіння теоретичними поняттями та особливостями чарівної казки).
На екрані
висвічується запитання з
варіантами відповідей. Учні відповідають за допомогою сигнальних карток «а» - «б».
1. Казка - це
а) фольклорний, розповідний твір про вигадані, а
часто й фантастичні події;
б) народний переказ про життя якоїсь особи.
2.Які ви знаєте види казок?
а) про тварин, чарівні, побутові;
б) народні, авторські, чарівні.
3.Особливістю чарівної казки є
а)
наявність тварин, що розмовляють
людською мовою;
б) перетворення за допомогою чарів або
наявність чарівних предметів.
4. Конфлікт – це
а) зіткнення
протилежних інтересів і поглядів, що призводить до активних дій;
б)
співпадання інтересів і поглядів, що призводить до активних дій.
Правильні відповіді: а,а,б,а.
Підсумок етапу.
-
Молодці! Правильно відповідали.
Ми згадали особливості чарівної казки, це
знадобиться під час знайомства з новою казкою «Кривенька качечка»
Ш. Етап підготовки школярів до
сприймання літературного твору
1. Словникова робота
-
Під час читання казки нам зустрінуться незнайомі або малознайомі слова.
(На екрані висвічуються слова, пізніше їх пояснення).
Починочок – пряжа, намотана на веретено.
Кужілочка -
частина прядки у вигляді кілка, на який
намотують пряжу.
Веретенце -
дерев’яний пристрій для ручного прядіння.
Галочко - звертання до дівчини
Іва-діва - звертання до дівчини
Жалувати – жаліти
Полинули -
полетіли.
Хто може
пояснити значення слів?
Пояснення вчителем.
IV. Етап первинного сприйняття
Прослуховування аудіозапису
казки «Кривенька качечка».
V. Етап виявлення
специфічності сприйняття.
- Хто герої казки?
- Кому з героїв співчуваємо?
- Чому?
- Кожен по-своєму співчуває різним
героям.
VI. Постановка навчальної задачі
-
Давайте перечитаємо казку і з’ясуємо чи правильно
вчинила головна героїня, покинувши діда і бабу.
VII. Етап перечитування та аналізу художнього твору
1. Перечитайте (читання «гудіння») першу частину казки (с.70 до слів «…
а самі знов пішли по гриби»).
-
Який настрій був у діда й баби спочатку? Чому?
-
Прочитайте, як дід і баба знайшли качечку і взяли собі. (Діти читають вголос).
-
Чи змінився настрій у діда з бабою? Чому?.
2. Прочитайте мовчки другу
частину казки (с. 71 до слів «Так і зробили»).
-
Який настрій переважає в діда і баби? (зацікавленність,
хочуть розгадати таємницю).
-
В житті у вас так було, що ви за кимось піддивлялися? Чому ви так робили? Які
почуття це у вас викликало?
3. Перечитайте читанням-гудінням
третю частину казки (с.71 до слів «… вона не схотіла.»)
-
Між ким відбувається
конфлікт? (між дідом з бабою з
одного боку і дівчиною з іншого).
-
Наявність конфлікту – одна з особливостей чарівної казки.
-
Який настрій у діда з бабою? (плачуть, переживають).
-
Який настрій у дівчини? (гнівається, плаче, образилась,
що підглядали)
-
Перечитайте вголос уривок казки, в якому зображено
конфлікт. Інтонаційно намагайтесь передати
почуття героїв.
-
Що ви відчуваєте в повсякденному житті, коли за вами
піддивляються?
-
Чому дід з бабою спалили
гніздечко? (боялися, що покине їх дівчина, не хотіли розлучатися з нею, були егоїстичні).
-
Як ви думаєте, чому дівчина не простила стареньких, не
схотіла в них залишатись?
-
Як це характеризує дівчину? (не вміє прощати образу, не
великодушна)
4. Прочитайте мовчки
четверту частину казки.
– Скільки
разів пролетіли табуночки каченят? (3)
– Чи
полетіла дівчина перший раз?
– Чи
полетіла дівчина другий раз?
–Чи полетіла
дівчина третій раз?
–Чому в
казці тричі звертаються каченята до дівчини і на третій раз вона зробилась качечкою
і полетіла з табуночком?
Число 3 вважається магічним, чарівним . Тому й на
третій раз все у казці збувається. Триразовий повтор якоїсь дії є характерним
для чарівних казок.
5. Складання характеристики головної героїні.
Робота
в парах.
-
Хто головна героїня казки? Складемо характеристику
головної героїні.
Допоможуть це зробити таблиці
Таблиця
|
Таблиця
|
«Риси характеру»
|
«Характеристика героїні»
|
працьовита
лінива
добра
жорстока
довірлива
рішуча
хитра
великодушна не
великодушна
наполеглива
|
Героїня казки… .
На мій погляд вона…,тому що …
Я вважаю, що вона…, бо….
На мою думку…, тому що... .
|
-
Відповіді дітей.
-
Головна героїня казки - Кривенька качечка, а як
називається казка? (Кривенька качечка)
Співпадання назви і імені головного героя часто зустрічається в чарівних народних
казках.
-
Яку ще особливість чарівної казки знаєте? (перетворення
за допомогою чарів або наявність
чарівних предметів)
-
Яке чарівне перетворення відбувається у казці?
VШ. Етап узагальнення
-
Чи правильно вчинила дівчина покинувши стареньких?
( -Дід і баба старенькі чи легко їм жити самим?
-Чи бажали
зла дівчині старенькі, коли спалили її
гніздечко?)
-
Як би ви вчинили на місці головної героїні?
Висновок. Такі ситуації, коли треба зробити нелегкий вибір , виникають і в
житті. Завжди думайте про наслідки, до яких приведе той чи інший ваш вчинок.
Робіть добро. За добро добром платять. Саме в цьому і є повчальний зміст казки.
1Х. Етап пояснення домашнього
завдання
Д\з на вибір:
1.Читати казку і відповідати на
запитання (с.70-73).
2.Скласти план казки і переказати
(с.70-73).
3 Дати характеристику головній
героїні і проілюструвати уривками з
казки (с.70-73).
Х.Рефлексія
- Сьогодні на уроці я навчився…
-Було важко…
-Мені здалося важливим…
-Я зрозумів, що…
-Я відчув,що … .
|